събота, 30 октомври 2010 г.

Събота е...

Днес трябва да се случат няколко хубави неща.

Първо, Дочко за първи път ще черпи за рожден ден в клуба.

Второ, след 10-11 ч. се очаква пристигането на Бати Евгени. Той снощи пристигна от София и да се надяваме, че в натоварената му програма ще му остане малко време да дойде и до клуба. Лошото е, че има пресничко 5-литрово горивце. Перки няма, пък и за какво ли ще му са...

Трето, в чест на Дочко е възможно бати Евгени и Ивайло да покажат малко майсторлък.

Четвърто, Кристиян ще възроди старата любов по ритмите и eмкатата...

Пето, ще има есенен турнир по метателни планери в чест на Първи ноември.

Шесто, все още се търсят фотографи за изброените по-горе събития.

Седмо, събират се вече и месечните такси за ноември. Целта е до края на циганското лято да похвърчите на воля. А за това, както се досещате, трябват свещи, горивце и перчици в изобилие...

сряда, 27 октомври 2010 г.

Днес, 27.10.

Днес, 27.10., занятията ще започнат от 16,30 ч.

понеделник, 18 октомври 2010 г.

Промяна...

Ще се наложат няколко промени, понеже се появиха нови млади и възторжени последователи на Бате Васко / известен повече като Поразяващата всичко ръка/. За първи път официално ще имате занятие и в сряда от 16,30 - 17 ч. Официално е от 17 ч., за да има време да се съберете и пропътувате до клуба. В занятията официално ще участват новаците, а " старите кучета" ще работят само върху собствените си виждания за моделарско веселие. Стига да не са на училище или да репетират с андреналинки нови стъпки в дискотечната мода...

четвъртък, 14 октомври 2010 г.

Тази събота

Тримата ни кордоваци се завърнаха успешно от Горна. Самото представяне не беше от най-успешните, но причината беше свързана с недостатъчното време за подготовка на двигателите. Третото място на Мартин е твърде далеч от възможностите му, но поне в края на втория старт успя да покаже класа и най-вече - къде зимуват раците. Жалко за многото усилия, но пък изводите си заслужават... А и големите състезания и емоции са пред тях. Още повече, че очакваме сериозно включване в тази група на Дени, Неджати, Стефан и ... някои от новото попълнение юначета и девойки.
Тази събота ще отделим повече време за подреждане на клуба. В неделя няма да се работи, понеже трябва да се направят козметични ремонти в новата база в "Славейков".

понеделник, 4 октомври 2010 г.

Временно решение за Горна

Ситуацията е следната:
Първо, няма как родителите ви да са спокойни, когато виждат прогнозите на синоптиците за петък, събота и неделя.
Второ, попадали сме и в по-тежки ситуации, но тогава имаше осигурен транспорт и можеха вашите предшественици да се скрият някъде при дъжд или студ.
Трето, подобни "екстри" струват пари, а те липсват сега...
Затова:
- няма да има участие на цялостна група;
- възможно е участие на кордоваците в неделните състезания;
- те биха могли и в събота да пускат радиоуправляеми, но това е само в теоретичен план като възможност.

вторник, 28 септември 2010 г.

Първият...

Първи за Горна се записа Гого Добрев. А другите ? В събота трябва да се разписвате на официалните документи, а не да се почесвате по косичките...

неделя, 26 септември 2010 г.

Горна - 8-10.10.2010

На имейла ми yanev_ge0@abv.bg  следва да заявите желанието си за включване в групата за републиканските състезания по авио- и ракетомоделизъм за деца и младежи, организирано от БФА и клуб "Моделист"- Г.Оряховица.

Поканата се отнася до Деница,Марио Дачев, Мартин Янев, Петър, Ивайло, Светозар, Стефан, Велин, Ангел, Васко, както и новото попълнение Николай и Георги.

Негативните елементи са следните:

Първо, ще се пътува с влак, независимо от състава на групата.

Второ, няма да има никакво спонсориране,т.е. само пътните ще са към 40 лв., спане -12-14 лв., храна 20-25 лв., консумативи - 15 лв. Смятайте и говорете с родителите си.

Трето, няма много време за подготовка.

Лесново 2010

Успешно приключиха състезанията в Лесново за нашата скромна група. Може би недоволен ще е само Петър, понеже нямаше как да стартира при пукнат станок и липса на резервни части, но пък всички са много доволни от помощта му.

Мартин най-сетне успя да се пребори с конкуренцията и най-вече със себе си. Първи е на Ф2Б / акробатични кордови/ при юниорите. Все още е далече от големите майстори, но пък за няколко седмици подготовка успехът му е повече от заслужен.

В клас Ф2Д /въздушен бой/Ивайло почти отнесе Ромео, но заради по-дълго нелетяно време загуби битката с минимално разлика. Третото място, и първата му индивидуална купа, напълно отговаря на моментното му състояние.Важното е, че преодоля "големите мъки" на първите стартове и успешно се вписа в групата на въздушните "разбойници".

Бати Евгени беше поне една класа над всички. Лично мене ме изненада с по-агресивния си, МАКАР И МАЛКО ХАЗАРТЕН стил на каране. На моменти си мислех, че освен да се забавлява, е дошъл и да подстригва тревата на Лесново. След толкова суперлативи - това е новият шампион на България. Ако и Димо беше участвал, сигурен съм, че щеше да стане шоу от световна класа. Очевидно освен на старите асове като Любо Дончев, федерацията ни ще разчита и на новата вълна - Евгени, Ромео , Димо и Ивайло. Остава всички да им пожелаем успех. Защото очаквам напролет да цъфнат и нови цветя...

вторник, 21 септември 2010 г.

Горна Оряховица 2010

Наредба за провеждане на състезания по авиомоделизъм за деца и юноши през 2010 г.

1. Класове.
Класовете за деца до 14 години са следните:
1. Планер HLG
2. Планер F1H
3. Гуменомоторен модел P-30
4. Тренкорд 1,5 куб.см.
5. Кордов акробатичен модел
6. RC планер F3J-R
7. RC акробатичен модел

Класове за юноши до 18 години.
1. F1A – планер
2. F1B – гуменяк
3. F1P – таймерен модел 1 куб.см
4. F2A - скоростен авиомодел.
5. Кордов акробатичен модел
6. F2D - Комбат
7. F3J-R - RC планер.
8. RC акробатичен модел

2. Отборно класиране
За отбор се смята състезатели (състезател) от едно населено място (клуб), който задължително има ръководител.
Във всеки клас един отбор има само един представител (състезател).
Един състезател има право да участва в не повече от 2 (два) състезателни класа.
Регистрацията на отбор става преди началото на състезанието, като ръководителят подава заявка за участие, която съдържа имената на състезателите във всеки клас, класовете в които отбора има участници, имената и класовете на индивидуалните участници, ако има такива.
Класирането на отборите става по сумата наказателни точки, които отборите получават във всеки клас, като отборите се класират по
Във всеки клас съответния отбор получава N наказателни точки, като N е мястото заето от представителя на съответния отбор. Например за 1 място – 1 (една) наказателна точка, за 5 място – 5 наказателни точки и т.н.
Във класовете където съответния отбор няма свой представител, отборът получава М+1 наказателни точки, където M е броя на участниците класирани в този клас.
Индивидуалните участници не се отчитат в това класиране.
Всеки отбор (клуб) има право и на индивидуални участници, класирането на които не влияе на отборното класиране. Броят на тези участници не трябва да бъде повече от (2) двама във всеки клас.

Класове за деца до 14 години.

Планер F1H (планер 18 кв.дм)
Основни параметри:
Максимална площ на крилата до 18 кв.дм.
Минимално тегло на модела - 220 грама.
Максимална дължина на канапа при опън 2 кг – 50 м.
Брой стартове - 5.
Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
лас ПЛАНЕР HLG (Hand Launched Gliders)
Основни параметри:
Разпереност на крилата до 500 мм.
Максимална площ на крилата до 6 кв.дм.
Брой стартове - 5.
Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди.
Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Клас P-30 (Пе-30) модел с гумен двигател.
Основни параметри:
Максимална разпереност на крилата - 760 мм. (30 инча)
Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама.
Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама.
Перката трябва да е фабрична, пластмасова, несгъваема без подобрения.
Стартирането става от ръка. Колесник не е задължителен.
Брой на стартовете - 5.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.


Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см. без резонансни !!!
Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см.
(за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.)
Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ.
Неподвижно закрепен колесник за излитане.
Дължина на кордите за управление – 11,40 метра.
Дръжка за управление със примка за ръката.
Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Брой стартове – 3 (три)
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Акробатичен кордов авиомодел.
Двигател до 3,5 куб.см. (допускат се екектромотори)
Максимално натоварване - 100 гр/кв.дм.
Допуска се радиоконтрол за електромоторите, като апаратурата командва само спидконтролера и се намира на съдийската маса. За моделите с електромотор не се дават точки за стартиране до 1 минута.
СПИСЪК НА ФИГУРИТЕ В клас АКРОБАТИЧНИ за деца.
1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута - К - 1
2. ИЗЛИТАНЕ - К - 2
3.ТРИ ХОР.КРЪГА - К - 2
4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 1
5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 2
6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 3
7. РАНВЕРСМАН - К - 8
8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 2
9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 3
10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга - К - 2
11. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 2
12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 3
13. КАЦАНЕ - К - 2

ВРЕМЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСА -- 3 МИНУТИ.
КАЦАНЕ И фигури СЛЕД 3 МИНУТИ.... НЕ СЕ ОЦЕНЯВАТ.
RC Планер F3J-R (ластик)
Максимално полетно тегло – 2 кг.
Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.
Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.
Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.
Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.


Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.
Електрически двигател
Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
Комплекса е като за клас “Народен” по правилника на БФА.
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Класове за юноши до 18 години.

Планер F1А
Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм.
Минимално тегло - 410 гр.
Максимална дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг - 50м
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Гуменяк F1B
Площ на крилата (носеща площ) – 17 – 19 кв.дм.
Минимално тегло без двигателя – 200 гр.
Максимално тегло на смазан двигател – 30 гр.
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Таймерен модел F1P
Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. !!!
Работен обем на двигателя с вътвешно горене – 1 куб.см.
Минимално тегло на модела – 250 гр.
Максимално време за работа на двигателя, след хвърлянето на модела – 10 с.
Не се допуска удължаване на изходната част на двигателя.
Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането.
Не се допуска механично спиране на двигателя.
Горивото на се регламентира.
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см.
Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см.
(за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.)
Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ.
Неподвижно закрепен колесник за излитане.
Дължина на кордите за управление – 11,40 метра.
Дръжка за управление със примка за ръката.
Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Брой стартове – 3 (три)
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
вигател до 3,5 куб.см. (допускат се екектромотори)
Максимално натоварване - 100 гр/кв.дм.
Допуска се радиоконтрол за електромоторите, като апаратурата командва само спидконтролера и се намира на съдийската маса. За моделите с електромотор не се дават точки за стартиране до 1 минута.
СПИСЪК НА ФИГУРИТЕ В клас АКРОБАТИЧНИ за деца.
1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута - К - 1
2. ИЗЛИТАНЕ - К - 2
3.ТРИ ХОР.КРЪГА - К - 2
4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 1
5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 2
6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 3
7. РАНВЕРСМАН - К - 8
8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 2
9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 3
10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга - К - 2
11. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 2
12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 3
13. КАЦАНЕ - К - 2

ВРЕМЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСА -- 3 МИНУТИ.
КАЦАНЕ И фигури СЛЕД 3 МИНУТИ.... НЕ СЕ ОЦЕНЯВАТ.
RC Планер F3J-R (ластик)
Максимално полетно тегло – 2 кг.
Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.
Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.
Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.
Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.
Електрически двигател
Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
Комплекса е като за клас “Народен” по правилника на БФА.
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

_____


Съвети на Емо Кузманов

Малко полезна информация за настройката/ Първоначалния реглаж на съвременните F2D / Комбат Мотори

Монтирате мотора на модела, слагате малко по тежка перка/ обикновено с по голям диаметър от стандартните състезателни, проверка на свеща и .....започва Разработването !!!!

1.Горивото за разработване трябва да е същато както обикновеното- което значи 20% рицин, 10 % нитрометан и 70% метанол.
Никакви експерименти/извращения с Синтетика и т.н. !!
2.Разработването обикновено/ Фора и Циклон е 20 мин или 5 резервоара, за АКМ 25-30 мин.
3. Разработването става на модела и във въздуха. Причината е че когато мотора лети/ а не на станок в мазето или .... Въздушния поток охлажда мотора в температурен режим подобен на условията в които ще работи винаги по нататък и сработването на двойката е без голями температурни разлики.
4. Първите 3- 4 резервоара се лети само равно/ което значи без фигури !! Основанието- във фигури мотора се товари и съответно променя оборотите и от там температурното натоварване. А това води до нежелани разлики в разширяването на буталото и цилиндъра, което пък оказва влияние на триенето и износването на двойката.
5. Настройката на мотора ТРЯБВА да е - задавен!! което значи смес с повече гориво !! или просто казано- иглата да е по отворена.
Тази богата на гориво смес осигурява по добро смазване на всички триещи се части- лагери, биела и двойката. Освен това охлаждането е улеснено и няма екстремни натоварвания/разлики в мотора, както когато е на максимални обороти/ състезание и т.н.
6. Обикновено руснаците чак на 4-5 резервоар нагласят мотора на инстиският режим и летят пак равно. Паузата между всяко пускане е около 4-5 минути. Причината- да се охлади мотора на температура малко по висока от околната. Никога не го охлаждат Рязко/ като го облеят с гориво или ... И Никога не го палят веднага след като изгасне, кацне и е зареден отново.

Как да знаем колко да отворим иглата при първо палене ????

Най простия и винаги сигурен начин е-
1. Пълните резервоара при напълно затворена игла
2. Накланяте модела с дифузора към земята и започвате да отваряте/развинтвате иглата.
3. Момента в който капките излизащи от дифузора започнат да текат много бързо една след друга / НО не като струя !!/ което значи да са съединени. В този момент трябва защипете резервоара/ прекъснете подаването на гориво към мотора.
4. Изчаквате последните капки да се оттекат на земята и капвате малко гориво на предния лагер.
5. Изправяте модела с вътрешното крило към земята/ картера към небето и капвате 8- 10 капки в дифузора, превъртате мотора 3-4 пъти, за да влезе почерпката до двойката и задния лагер.
6. Обикновено тогава при превъртане се чува и усеща друг звук а и при превъртане с пръст перката започва да се връща напред назад.
7. Сега има един интересен момент- издухвате с уста въздуха който е в дробовете Ви през Дифузора, като наклоните модела с дупката на ауспуха към земята. С дясната ръка въртите перката наляво-надясно, НО БЕЗ да я превъртате. С тази процедура излишното гориво го издухвате през картера.

ВАЖНО- Никога не смучете или пийте горивото !! ОТРОВНО Е !!
И Пазете очите си !!- метанола уврежда Зрението ВИ !!

А сега си слагате напръстника, превъртате с него 1-2 пъти мотора, Слагате щипката на свеща и се приготвяте да отворите резервоара, когато мотора запали.
Врътвате 1 път и .... О Чудо !! той работи/ ако не тогава още няколко пъти и работата става.

След като запали, горивото захранва мотора и свеща все още се захранва от акумолатора, започвате нежно, но с чуство да завивате иглата/ което значи намалявате горивото.
Целта е да постигнете СТАБИЛЕН режим който е под максималните обороти и над ниските разбира се. Тогава махате щипката/ захранването и .... ИЗЛИТАТЕ !!!! и летите равно и с удоволствие
__________________
Емил Кузманов

петък, 17 септември 2010 г.

Обяснение

Публикувах по-долния видеоматериал с поставянето на електродвигател, понеже този вид мотор ми се стори особено подходящ за депронките и стила на каране на Велин...

понеделник, 13 септември 2010 г.