вторник, 21 септември 2010 г.

Горна Оряховица 2010

Наредба за провеждане на състезания по авиомоделизъм за деца и юноши през 2010 г.

1. Класове.
Класовете за деца до 14 години са следните:
1. Планер HLG
2. Планер F1H
3. Гуменомоторен модел P-30
4. Тренкорд 1,5 куб.см.
5. Кордов акробатичен модел
6. RC планер F3J-R
7. RC акробатичен модел

Класове за юноши до 18 години.
1. F1A – планер
2. F1B – гуменяк
3. F1P – таймерен модел 1 куб.см
4. F2A - скоростен авиомодел.
5. Кордов акробатичен модел
6. F2D - Комбат
7. F3J-R - RC планер.
8. RC акробатичен модел

2. Отборно класиране
За отбор се смята състезатели (състезател) от едно населено място (клуб), който задължително има ръководител.
Във всеки клас един отбор има само един представител (състезател).
Един състезател има право да участва в не повече от 2 (два) състезателни класа.
Регистрацията на отбор става преди началото на състезанието, като ръководителят подава заявка за участие, която съдържа имената на състезателите във всеки клас, класовете в които отбора има участници, имената и класовете на индивидуалните участници, ако има такива.
Класирането на отборите става по сумата наказателни точки, които отборите получават във всеки клас, като отборите се класират по
Във всеки клас съответния отбор получава N наказателни точки, като N е мястото заето от представителя на съответния отбор. Например за 1 място – 1 (една) наказателна точка, за 5 място – 5 наказателни точки и т.н.
Във класовете където съответния отбор няма свой представител, отборът получава М+1 наказателни точки, където M е броя на участниците класирани в този клас.
Индивидуалните участници не се отчитат в това класиране.
Всеки отбор (клуб) има право и на индивидуални участници, класирането на които не влияе на отборното класиране. Броят на тези участници не трябва да бъде повече от (2) двама във всеки клас.

Класове за деца до 14 години.

Планер F1H (планер 18 кв.дм)
Основни параметри:
Максимална площ на крилата до 18 кв.дм.
Минимално тегло на модела - 220 грама.
Максимална дължина на канапа при опън 2 кг – 50 м.
Брой стартове - 5.
Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
лас ПЛАНЕР HLG (Hand Launched Gliders)
Основни параметри:
Разпереност на крилата до 500 мм.
Максимална площ на крилата до 6 кв.дм.
Брой стартове - 5.
Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди.
Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Клас P-30 (Пе-30) модел с гумен двигател.
Основни параметри:
Максимална разпереност на крилата - 760 мм. (30 инча)
Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама.
Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама.
Перката трябва да е фабрична, пластмасова, несгъваема без подобрения.
Стартирането става от ръка. Колесник не е задължителен.
Брой на стартовете - 5.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.


Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см. без резонансни !!!
Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см.
(за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.)
Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ.
Неподвижно закрепен колесник за излитане.
Дължина на кордите за управление – 11,40 метра.
Дръжка за управление със примка за ръката.
Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Брой стартове – 3 (три)
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Акробатичен кордов авиомодел.
Двигател до 3,5 куб.см. (допускат се екектромотори)
Максимално натоварване - 100 гр/кв.дм.
Допуска се радиоконтрол за електромоторите, като апаратурата командва само спидконтролера и се намира на съдийската маса. За моделите с електромотор не се дават точки за стартиране до 1 минута.
СПИСЪК НА ФИГУРИТЕ В клас АКРОБАТИЧНИ за деца.
1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута - К - 1
2. ИЗЛИТАНЕ - К - 2
3.ТРИ ХОР.КРЪГА - К - 2
4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 1
5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 2
6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 3
7. РАНВЕРСМАН - К - 8
8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 2
9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 3
10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга - К - 2
11. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 2
12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 3
13. КАЦАНЕ - К - 2

ВРЕМЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСА -- 3 МИНУТИ.
КАЦАНЕ И фигури СЛЕД 3 МИНУТИ.... НЕ СЕ ОЦЕНЯВАТ.
RC Планер F3J-R (ластик)
Максимално полетно тегло – 2 кг.
Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.
Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.
Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.
Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.


Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.
Електрически двигател
Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
Комплекса е като за клас “Народен” по правилника на БФА.
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Класове за юноши до 18 години.

Планер F1А
Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм.
Минимално тегло - 410 гр.
Максимална дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг - 50м
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Гуменяк F1B
Площ на крилата (носеща площ) – 17 – 19 кв.дм.
Минимално тегло без двигателя – 200 гр.
Максимално тегло на смазан двигател – 30 гр.
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Таймерен модел F1P
Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. !!!
Работен обем на двигателя с вътвешно горене – 1 куб.см.
Минимално тегло на модела – 250 гр.
Максимално време за работа на двигателя, след хвърлянето на модела – 10 с.
Не се допуска удължаване на изходната част на двигателя.
Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането.
Не се допуска механично спиране на двигателя.
Горивото на се регламентира.
Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см.
Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см.
(за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.)
Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ.
Неподвижно закрепен колесник за излитане.
Дължина на кордите за управление – 11,40 метра.
Дръжка за управление със примка за ръката.
Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Брой стартове – 3 (три)
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
вигател до 3,5 куб.см. (допускат се екектромотори)
Максимално натоварване - 100 гр/кв.дм.
Допуска се радиоконтрол за електромоторите, като апаратурата командва само спидконтролера и се намира на съдийската маса. За моделите с електромотор не се дават точки за стартиране до 1 минута.
СПИСЪК НА ФИГУРИТЕ В клас АКРОБАТИЧНИ за деца.
1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута - К - 1
2. ИЗЛИТАНЕ - К - 2
3.ТРИ ХОР.КРЪГА - К - 2
4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 1
5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 2
6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 3
7. РАНВЕРСМАН - К - 8
8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 2
9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 3
10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга - К - 2
11. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 2
12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 3
13. КАЦАНЕ - К - 2

ВРЕМЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСА -- 3 МИНУТИ.
КАЦАНЕ И фигури СЛЕД 3 МИНУТИ.... НЕ СЕ ОЦЕНЯВАТ.
RC Планер F3J-R (ластик)
Максимално полетно тегло – 2 кг.
Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.
Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.
Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.
Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.
Електрически двигател
Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
Комплекса е като за клас “Народен” по правилника на БФА.
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

_____


Съвети на Емо Кузманов

Малко полезна информация за настройката/ Първоначалния реглаж на съвременните F2D / Комбат Мотори

Монтирате мотора на модела, слагате малко по тежка перка/ обикновено с по голям диаметър от стандартните състезателни, проверка на свеща и .....започва Разработването !!!!

1.Горивото за разработване трябва да е същато както обикновеното- което значи 20% рицин, 10 % нитрометан и 70% метанол.
Никакви експерименти/извращения с Синтетика и т.н. !!
2.Разработването обикновено/ Фора и Циклон е 20 мин или 5 резервоара, за АКМ 25-30 мин.
3. Разработването става на модела и във въздуха. Причината е че когато мотора лети/ а не на станок в мазето или .... Въздушния поток охлажда мотора в температурен режим подобен на условията в които ще работи винаги по нататък и сработването на двойката е без голями температурни разлики.
4. Първите 3- 4 резервоара се лети само равно/ което значи без фигури !! Основанието- във фигури мотора се товари и съответно променя оборотите и от там температурното натоварване. А това води до нежелани разлики в разширяването на буталото и цилиндъра, което пък оказва влияние на триенето и износването на двойката.
5. Настройката на мотора ТРЯБВА да е - задавен!! което значи смес с повече гориво !! или просто казано- иглата да е по отворена.
Тази богата на гориво смес осигурява по добро смазване на всички триещи се части- лагери, биела и двойката. Освен това охлаждането е улеснено и няма екстремни натоварвания/разлики в мотора, както когато е на максимални обороти/ състезание и т.н.
6. Обикновено руснаците чак на 4-5 резервоар нагласят мотора на инстиският режим и летят пак равно. Паузата между всяко пускане е около 4-5 минути. Причината- да се охлади мотора на температура малко по висока от околната. Никога не го охлаждат Рязко/ като го облеят с гориво или ... И Никога не го палят веднага след като изгасне, кацне и е зареден отново.

Как да знаем колко да отворим иглата при първо палене ????

Най простия и винаги сигурен начин е-
1. Пълните резервоара при напълно затворена игла
2. Накланяте модела с дифузора към земята и започвате да отваряте/развинтвате иглата.
3. Момента в който капките излизащи от дифузора започнат да текат много бързо една след друга / НО не като струя !!/ което значи да са съединени. В този момент трябва защипете резервоара/ прекъснете подаването на гориво към мотора.
4. Изчаквате последните капки да се оттекат на земята и капвате малко гориво на предния лагер.
5. Изправяте модела с вътрешното крило към земята/ картера към небето и капвате 8- 10 капки в дифузора, превъртате мотора 3-4 пъти, за да влезе почерпката до двойката и задния лагер.
6. Обикновено тогава при превъртане се чува и усеща друг звук а и при превъртане с пръст перката започва да се връща напред назад.
7. Сега има един интересен момент- издухвате с уста въздуха който е в дробовете Ви през Дифузора, като наклоните модела с дупката на ауспуха към земята. С дясната ръка въртите перката наляво-надясно, НО БЕЗ да я превъртате. С тази процедура излишното гориво го издухвате през картера.

ВАЖНО- Никога не смучете или пийте горивото !! ОТРОВНО Е !!
И Пазете очите си !!- метанола уврежда Зрението ВИ !!

А сега си слагате напръстника, превъртате с него 1-2 пъти мотора, Слагате щипката на свеща и се приготвяте да отворите резервоара, когато мотора запали.
Врътвате 1 път и .... О Чудо !! той работи/ ако не тогава още няколко пъти и работата става.

След като запали, горивото захранва мотора и свеща все още се захранва от акумолатора, започвате нежно, но с чуство да завивате иглата/ което значи намалявате горивото.
Целта е да постигнете СТАБИЛЕН режим който е под максималните обороти и над ниските разбира се. Тогава махате щипката/ захранването и .... ИЗЛИТАТЕ !!!! и летите равно и с удоволствие
__________________
Емил Кузманов