сряда, 20 февруари 2008 г.

Ловеч-2008 -Ракетомоделизъм

Обърнете внимание на новостите!!!
РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ
1. Първа възрастова група - деца, родени след 01.01.1993 г. (до 8 клас).
Класове модели:
а/ ракетен модел за продължителност с парашут - 2,5 Н.с.;
б/ ракетен модел за продължителност с лента /стример / - 5 Н.с.;
в/ ракетен модел рогало – 5 Н. с.
2. Втора възрастова група – ученици, родени до 01.01.1993 г. (от 9 до 12 клас).
Класове модели:
а/ ракетен модел за продължителност с парашут - 2,5 Н.с.;
б/ ракетен модел за продължителност с лента /стример / - 5 Н.с.;
в/ ракетен модел рогало – 10 Н. с.
г/ клас ШОУ – нов експериментален клас.
3. Техническа характеристика на моделите:
1. Състезанията се провеждат с ракетомоделни двигатели, производство на завод “Септемврийска слава” , гр. Костенец - с диаметър 17,5 мм.
2. Стримерната лента да бъде с размери минимално 1:10.
3. Дължината и диаметъра на ракетните модели са по преценка на ръководителя.
4. Освен с електрическо запалване може да се стартира и с бигфордов фитил.
5. Клас ШОУ – нов експериментален клас
Няма ограничения за конструкция и двигател - (2.5; 5 или 10 Н.с.). Задължително условие е модела да е безопасен за състезатели, публика и околна среда.
Оценка:
1. Оценка за полет и парашутиране. - 1 до 10 точки
2. Оценка на допълнителни ефекти. - 1 до 10 точки
3. Оценка на качество на изработка и външен вид. - 1 до 10 точки
Оценява се от съдийска комисия в състав: Гл. съдия и водачите на отбори.
Участва в отборното класиране.
Съдийската комисия проверява и контролира мощността на двигателите по време на старт

Ловеч 2008

Това е Наредбата на МОН

РАЗДЕЛ 2.
НАЦИОНАЛНИ УЧЕНИЧЕСКИ СЪСТЕЗАНИЯ ПО АВИОМОДЕЛИЗЪМ,
АВТОМОДЕЛИЗЪМ, КОРАБОМОДЕЛИЗЪМ И РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ

16-18 май 2008г.

1. ЦЕЛИ:
1.1. Да се стимулира развитието на научно-техническата мисъл и умения на децата и учениците чрез занимания по моделни спортове и да се направят техните постижения обществено достояние.
1.2. Да се подобрят условията за сътрудничество между клубовете на моделистите и формите за извънкласна и извънучилищна дейност по моделизми, ръководителите и съдиите от цялата страна.
1.3. Организиране и провеждане на състезания и турнири по: авиомоделизъм, автомоделизъм, корабомоделизъм и ракетомоделизъм.
2. ПРАВО НА УЧАСТИЕ:
2.1. В състезанията имат право на участие ученици от училища и извънучилищни педагогически учреждения (ИПУ), както и ученици-състезатели от моделните клубове.
2.2. Право на участие имат всички, които отговарят на изискванията по настоящите Правила.
2.3. Ученици, родени след 01.01.1993 г. (до 14 години, навършени в годината на състезанието) се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила;
2.4. Ученици, родени преди 01.01.1993 г. се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила и съгласно Правилниците и Наредбите на Българските федерации по моделни спортове.
3. ДОКУМЕНТИ:
3.1. Списък на отборите и индивидуалните състезатели, съдържащ: трите имена, дата и година на раждане на участника, училище и/или ИПУ и/или моделен клуб, населено място;
3.2. Лична карта на участниците, навършили 14 години;
3.3. Лична ученическа карта;
3.4. Документ за пред състезателен медицински преглед с вписани: дата и място на прегледа; името и печата на лекаря, извършил прегледа;
3.5. Проверката на документите и техническата конференция се извършват от главния съдия със съдействието на организаторите преди състезанията. При непълни документи Главният съдия може да разреши на ръководителя на отбора или на състезателя тяхното набавяне до започване на състезанията.
3.6. При представяне на документите водачите на отбори регистрират състезателите за отборното класиране (по един състезател в клас). Регистрираният състезател има право да участва за отборно класиране само в един състезателен клас.
Останалите състезатели се регистрират за индивидуално участие. Всеки отбор /клуб/ може да регистрира за индивидуално участие не повече от 2 /двама/ състезателя във всеки клас.
3.6.1. В състезанията по авиомоделизъм в двете възрастови групи, един състезател има право да участва в отборното класиране в не повече от 2 (два) състезателни класа.
3.7. Отбори или състезатели, закъснели за регистрация, могат да бъдат допуснати за отборно участие най-късно до приключване на техническата конференция и за индивидуално - не по-късно от 1 (един) час преди началото на стартовете;
3.8. При установени нарушения на изискванията по този раздел, състезателят не се допуска до участие.
4. ЕТАПИ НА ПРОВЕЖДАНЕ:
4. 1. Квалификации:
а) Авиомоделизъм и ракетомоделизъм – м.април 2008 г.;
б) Автомоделизъм и корабомоделизъм – м. май 2008 г.
4. 2. Финали:
а) Авиомоделизъм и ракетомоделизъм - м. май 2008 г.;
б) Автомоделизъм и корабомоделизъм – м. юни 2008 г.
5. ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО:
5.1. Ръководството, координацията и контролът на състезанията се осъществяват от Министерството на образованието и науката (МОН) и Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС).
5.2. Организаторите на състезанията осигуряват условия за сигурността и безопасността на участниците.
5.3. Домакините и организаторите на всяко състезание осигуряват условия за материално-техническото, медицинското и битовото обезпечаване и организират осигуряване на резервации за нощувка на участниците, съгласно писмена заявка по раздел 6.
5.4. Преди откриването на състезанието се провежда техническа конференция с водачите на отборите и съдийските комисии, на която се обявяват резултатите от проверката на документите на отборите и състезателите, графика и програмата.
5.5. Организатори за провеждане на междинните етапи на състезанията са БФ по моделни спортове, моделните клубове и ИПУ в общините.
5.6. Организатори за провеждане на финалните етапи са НДД, Фондация “Еврика”, БФ по моделни спортове, моделните клубове и ИПУ в общината-домакин.
5.7. Контестации по спортно-технически въпроси се подават в писмена форма до Главния съдия не по-късно от 15 минути след приключването на последния старт в съответния клас, като се заплаща такса в размер на 20 (двадесет) лв. При уважаване на контестацията, таксата се връща, в противен случай остава в сметката на организаторите.
6. ЗАЯВКИ ЗА УЧАСТИЕ:
6.1. Писмени заявки за участие във финалните състезания се изпращат в НДД и в общината-домакин най-малко 1 (един ) месец преди провеждането им;
6.2. Заявката съдържа: брой състезатели по класове; кварцове; брой водачи; пол; общ брой участници; желание за резервация за нощувка.
7. КЛАСИРАНЕ И НАГРАДИ:
7.1. Съдийските комисии ръководят непосредствено състезанията, осъществявайки точното спазване на състезателните правилници и настоящите Правила, определят резултатите и извършват класирането на състезателите и отборите.
7.2. Класиралите се на І, ІІ и ІІІ място състезатели получават медали и дипломи.
7.3. Класиралите се на І, ІІ и ІІІ място отбори получават купи и дипломи.
7.4. Отборното класиране се извършва въз основа на наказателните точки, равни на заетото място във всяка категория, само от състезателите, регистрирани за отборно класиране. На първо място се класира отборът с най-малко наказателни точки.
7.4.1. За отборно класиране на участниците в състезанията по авиомоделизъм в двете възрастови групи се вземат резултатите от 7-те класа.
7.4.2. За отборното класиране на участниците в състезанията по автомоделизъм във възрастова група до 8-ми клас се вземат резултатите от 4 - те класа.
7.4.3. За отборното класиране на участниците в състезанията по корабомоделизъм във възрастова група до 8-ми клас се вземат резултатите от 4 класа ( Е/ЕК,ЕН/; F2; F3; ECO-start).
7.4.4. За отборното класиране на участниците в състезанията по корабомоделизъм във възрастова група от 9 до 12-ти клас се вземат резултатите от 3 класа (F2А; F3Е; F3V; ECO- start; ECO- standard ).
7.4.5. За отборното класиране на участниците в състезанията по ракетомоделизъм се вземат резултатите от 3 -те класа в І възрастова група; клас рогало – 10 н. с. и клас „ШОУ” от ІІ възрастова група ( общо 5 класа).
7.5. Допуска се участие с непълни отбори, като за всеки клас, в който няма заявен състезател,
отборът получава допълнително наказателни точки, чийто брой е равен на броя на регистрираните отбори.
7.6. При равен брой точки, предимство при класирането има отборът с повече призови места.
8. ФИНАНСОВИ УСЛОВИЯ:
8.1. Съдийските и организационните разходи се поемат от съответните спортни федерации при съдействието на МОН и ДАМС, командировъчните разходи за съдии и организатори се разпределят между МОН, НДД, фондация “Еврика”, съответните спортни федерации и домакините на състезанията.
8.2. Разходите за материално-техническото и медицинското обезпечаване се поемат от организаторите.
8.3. Организаторите осигуряват транспортно обслужване на участниците за времето на провеждане на състезанията (до полигоните).
8.4. Наградният фонд се осигурява от МОН, организаторите, домакините и спонсори.
8.5. Командировъчните разходи (транспорт, храна и нощувка) са за сметка на училища, извънучилищни педагогически учреждения (ИПУ – ЦУТНТ, ЦРД, ОДК, ДК), общини, клубове, спонсори, участници освен в случаите, когато съорганизаторите осигуряват частично или пълно финансиране за храна и нощувка.
8.6. Финансовите разходи за спортно-състезателната дейност за учебната 2007/2008 г. се извършват съгласно финансов план.

9. ИЗИСКВАНИЯ ПО ОТДЕЛНИТЕ СПОРТОВЕ:
АВИОМОДЕЛИЗЪМ
І. Възрастова група - деца, родени след 01.01.1993 г. (до 8 клас)
1. Класове модели:
а/ безмоторен авиомодел – Планер - F1H;
б/ безмоторен авиомодел – Планер - HLG;
в/ кордов авиомодел - тренкорд 1,5 куб. см.;
г/ гуменомоторен модел авиомодел - Р-30;
д/ радиоуправляем планер - F3J-R;
е/ кордов акробатичен авиомодел;
ж/ радиоуправляем акробатичен авиомодел;
2. Техническа характеристика на моделите:
а/ Безмоторен авиомодел – Планер - F1H (планер 18 кв.дм)
Основни параметри:
Максимална площ на крилата до 18 кв.дм. Минимално тегло на модела - 220 грама.
Максимална дължина на канапа при опън 2 кг – 50 м. Брой стартове - 5.Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
б/ Безмоторен авиомодел – Планер - HLG (Hand Launched Gliders)
Основни параметри:
Разпереност на крилата до 500 мм. Максимална площ на крилата до 6 кв.дм. Брой стартове - 5. Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди. Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
в/ Кордов авиомодел - Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см. Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см. (за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.) Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ. Неподвижно закрепен колесник за излитане. Дължина на кордите за управление – 11,40 метра. Дръжка за управление със примка за ръката.
г/ Гуменомоторен авиомодел - Р-30.
Основни параметри:
Максимална разпереност на крилата - 760 мм. (30 инча)Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама. Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама. Перката трябва да е фабрична, пластмасова без подобрения. Диаметъра на перката е в диапазона 230-250 мм. Стартирането става от земята. Брой на стартовете - 5.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
д/ Радиоуправляем планер - F3J-R (ластик);
Максимално полетно тегло – 1 кг. Максимална дължина на стартовия канап – 150 м. Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м. Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм. Минимален радиус на носа на модела – 5 мм. Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА. Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
е/ Кордов акробатичен авиомодел.
Максимално тегло – 1300 гр. Максимално натоварване на крилата – 100 гр/кв.дм. Максимална дължина на кордите – 17.00 метра. Двигател до 3,5 куб.см. Минимална дебелина на кордите – 0,3 мм за модели с двигател до 2,5 куб.см. и 0,4 мм за модели с двигател до 3,5 куб.см. Тялото на модела с поглед отстрани трябва да прилича на силуета на действителен самолет. Напречното сечение на тялото трябва да бъде правоъгълник с минимална дебелина 15 мм. Извършват се два полета при следната последователност и коефициент за трудност.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
ж/ Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм. Електрически двигател Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
1. Полет по права
2. фигура Л
4. 3 лупинга
4. шапка
5. полет по права по гръб
6. Осморка с полутоно
7. Тоно
8. Раверсман
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

ІІ. Възрастова група - ученици, родени до 01.01.1993 г. (от 9 до 12 клас).
1. Класове модели:
а/ безмоторен авиомодел – планер - F1A;
б/ гуменомоторен авиомодел - F1B;
в/ таймерен авиомодел -1 куб.см. - F1P;
г/ акробатичен кордов авиомодел;
д/ радиоуправляем планер - F3J-R;
е/ радиоуправляем електро-планер - клас F5Bul;
ж/ радиоуправляем акробатичен модел;
2. Техническа характеристика на моделите:
а/ Безмоторен авиомодел - Планер F1А
Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм. Минимално тегло - 410 гр. Максимална дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг - 50 м Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
б/ Гуменомоторен авиомодел - F1B
Площ на крилата (носеща площ) – 17 – 19 кв.дм. Минимално тегло без двигателя – 200 гр. Максимално тегло на смазан двигател – 30 гр. Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
в/ Таймерен авиомодел - F1P
Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. Работен обем на двигателя с вътвешно горене – 1 куб.см. Минимално тегло на модела – 250 гр. Максимално време за работа на двигателя, след хвърлянето на модела – 7 сек. Не се допуска удължаване на изходната част на двигателя. Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането. Не се допуска механично спиране на двигателя. Горивото на се регламентира. Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
г/ Акробатичен кордов авиомодел.
Максимално тегло – 1300 гр. Максимално натоварване на крилата – 100 гр/кв.дм. Максимална дължина на кордите – 17.00 метра. Двигател до 3,5 куб.см. Минимална дебелина на кордите – 0,3 мм за модели с двигател до 2,5 куб.см. и 0,4 мм за модели с двигател до 3,5 куб.см. Тялото на модела с поглед отстрани трябва да прилича на силуета на действителен самолет. Напречното сечение на тялото трябва да бъде правоъгълник с минимална дебелина 15 мм. Извършват се два полета при следната последователност и коефициент за трудност.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
д/ Радиоуправляем планер - F3J-R (ластик);
Максимално полетно тегло – 1 кг. Максимална дължина на стартовия канап – 150 м. Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м. Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм. Минимален радиус на носа на модела – 5 мм. Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
е/ Радиоуправляем електро-планер - клас F5Bul
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА
ж/ радиоуправляем акробатичен модел: (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм. Електрически двигател. Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс
1. Полет по права
2. фигура Л
4. 3 лупинга
4. шапка
5. полет по права по гръб
6. Осморка с полутоно
7. Тоно
8. Раверсман
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

ІІІ. Мерки за безопасност:
За предотвратяване на нещастни случаи при състезания с кордови модели се вземат следните мерки:
1. Състезанията се провеждат само в заградени с мрежи площадки, осигуряващи безопасността на състезатели и зрители.
2. При стартиране на кордов модел всички състезатели, незаети в старта, напускат стартовата площадка.
3. При стартиране на модели за “Въздушен бой” се осигурява разстояние от външния кръг до публиката най-малко 50 м.