неделя, 29 януари 2017 г.


ПРАВИЛА

ЗА ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА

НАЦИОНАЛНИ УЧЕНИЧЕСКИ СЪСТЕЗАНИЯ ПО АВИОМОДЕЛИЗЪМ, АВТОМОДЕЛИЗЪМ, КОРАБОМОДЕЛИЗЪМ И РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ

1. ЦЕЛИ:



1.1. Да  се стимулира развитието на научно-техническата мисъл и умения на децата и учениците чрез занимания по моделни спортове и да се направят техните постижения обществено достояние.

1.2. Да се подобрят условията за сътрудничество между клубовете на моделистите и формите за извънкласна и извънучилищна дейност по моделизми, ръководителите и съдиите от цялата страна.



2. ПРАВО НА УЧАСТИЕ:

2.2. Право на участие имат всички, които отговарят на изискванията по настоящите Правила.

2.3. Ученици, родени след 01.01.2003 г. (до 14 години, навършени в годината на състезанието) се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила;

2.4. Ученици, родени преди 01.01.2003 г. се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила и съгласно Правилниците и Наредбите на Българските федерации по моделни спортове.

2.5.  Ученици, родени след 01.01.2003 г. (до 14 години) нямат право, да се състезават в класове на учениците, родени преди 01.01.2003 г.



3. ДОКУМЕНТИ:

3.1. Списък на отборите и индивидуалните състезатели, съдържащ: трите имена на участника, училище и/или ЦПЛР и/или моделен клуб, населено място;

3.2. Лична карта на участниците, навършили 14 години;

3.3. Лична ученическа карта;

3.4. Документ за пред състезателен медицински преглед с вписани: дата и място на прегледа; името и печата на лекаря, извършил прегледа;

3.5. Проверката на документите и техническата конференция се извършват от главния съдия със съдействието на организаторите преди състезанията. При непълни документи Главният съдия може да разреши на ръководителя на отбора или на състезателя тяхното набавяне до започване на състезанията.

3.6. При представяне на документите водачите на отбори регистрират състезателите за отборното класиране (по един състезател в клас). Регистрираният състезател има право да участва за отборно класиране само в един състезателен клас.

Останалите състезатели се регистрират за индивидуално участие. Всеки отбор /клуб/ може да регистрира за индивидуално участие не повече от 2 (двама) състезатели във всеки клас.

3.6.1. В състезанията по АВИОМОДЕЛИЗЪМ в двете възрастови групи, един състезател има право да участва за отборно класиране в не повече от 2 (два) състезателни класа.

3.6.2 Всеки отбор /клуб/ в състезанията по АВИОМОДЕЛИЗЪМ в двете възрастови групи, може да регистрира за инд. участие не повече от 1 / един /  състезател при кордовите авиомодели.

3.6.3  В категорията F2D „ Въздушен бой , не се допуска индивидуално участие.

3.7. Отбори или състезатели, закъснели за регистрация, могат да бъдат допуснати за отборно участие най-късно до приключване на техническата конференция и за индивидуално - не по-късно от 1 (един) час преди началото на стартовете;

3.8. При установени нарушения на изискванията по този раздел, състезателят не се допуска до участие.





5. ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО:

5.1. Ръководството, координацията и контролът на състезанията се осъществяват от Министерството на образованието и науката (МОН) и Министерството на младежта и спорта (ММС).



6. ЗАЯВКИ ЗА УЧАСТИЕ:

6.1. Писмени заявки /или по електронната поща/ за участие във финалните състезания се изпращат в НДД и в общината-домакин най-малко един месец преди състезанието.

6.2. Заявката съдържа: брой състезатели по класове; кварцове; брой водачи;  общ брой участници; желание за резервация за нощувка.

6.3  Окончателна заявка за участие се подава в деня на регистрацията.





8. ФИНАНСОВИ УСЛОВИЯ:

8.5. Командировъчните разходи на участниците (транспорт, храна и нощувка) са за сметка на училища, центрове за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР) ( - ЦУТНТ, ЦРД, ОДК, ДК), общини, клубове, спонсори, участници. Съорганизаторите и домакините може да осигурят частично или пълно финансиране за храна и нощувка при наличието на средства.



9. ИЗИСКВАНИЯ ПО ОТДЕЛНИТЕ СПОРТОВЕ:



АВИОМОДЕЛИЗЪМ



І. Възрастова група - деца, родени след 01.01.2003 г. (до 8 клас)

1. Класове модели:

1.1. Безмоторен авиомодел - Планер - F1H;

1.2. Безмоторен авиомодел - Планер - HLG;

1.3. Гуменомоторен авиомодел - Р-30;

1.4 Скоростен авиомодел  „Тренкорд”  - до  2.5куб.см.

1.5.Кордов акробатичен модел  ;

1.6. Радиоуправляем планер - F5J-J ;

1.7 Радиоуправляем акробатичен авиомодел;

2. Техническа характеристика на моделите:

2.1. Безмоторен авиомодел - Планер - F1H (планер 18 кв. дм)

Основни параметри:

Максимална площ на крилата до 18 кв. дм. Мин. тегло на модела - 220 грама.

Максимална дължина на канапа при опън 2 кг - 50 м. Брой стартове - 5. Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.

Правилата за състезанието - съгласно правилника  на БФА.

2.2. Безмоторен авиомодел - Планер - HLG (Hand Launched Gliders)

Основни параметри:

Разпереност на крилата до 500 мм. Максимална площ на крилата до 6 кв. дм. Брой стартове - 5. Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди. Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).

Правилата за състезанието - съгласно правилата  на БФА.

2.3. Гуменомоторен авиомодел - Р-30.

Основни параметри:

Максимални размери на модела ( разпереност на крилата ,дължина на тялото и др.) - до 760мм.(30 инча) . Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама. Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама. Перката трябва да е фабрична, пластмасова, несгъваема без подобрения. Диаметъра на перката е в диапазона 230-250 мм. Стартирането става от ръка. Колесник не е задължителен. Брой на стартовете - 5.

2.4. Скоростен авиомодел „-Тренкорд”  -   до 2.5куб.см.

Без резонансна тръба. Минимална обща проектна площ  - 1.5 куб.см. – 3кв.дм. Максимална обща проектна площ за 1.5 куб.см. – 3.6 кв.дм.;Минимална обща проектна площ  за 2,5 куб. см  - 5 кв. дм ). Максимална обща проектна площ – за 2.5 куб.см   - 6 кв.дм. Максимално натоварване - 100 гр. на кв. дм. площ. Неподвижно закрепен колесник за излитане.

Дължина на кордите за управление - 11,40 м за 1,5 куб. см и 15,92 м за двигатели 2,5 куб. см. Минимален диаметър на корди 0,3 мм за  1,5 куб. см и 0,4 мм за 2.5куб.см. База за скоростта  --  за 1.5куб.см. – 14 обиколки, за 2.5куб.см. - 10 обиколки. Тест контрол на опън-за 1.5куб.см.–12кг.;  за 2.5 куб.см.-15 кг. Теста се прави 3 / три / пъти с плавно натоварване до определените килограми. Дръжка за управление с примка за ръката. Подлежи на същия контрол. Неподвижно закрепен колесник за излитане. Забранено е стартирането от ръка.

Брой стартове – 3 (три).

Правилата за състезанието - съгласно правилника  на БФА.

2.5. Кордов акробатичен модел 

Двигател до - 7,6 куб. см. Максимално тегло - 1700 гр. Минимална дължина на кордите -15м.;  максимална  - 21.5 метра. Тест  на натоварване – от 10 пъти теглото на модела / без гориво /.

Допускат се електромотори. Допуска се радиоконтрол за електромоторите, като апаратурата командва само спид-контролера и се намира на съдийската маса. За моделите с електромотор не се дават точки за стартиране до 1 минута.

Правилата за състезанието - съгласно правилника на БФА.



Комплекс  фигури  в Акробатични авиомодели  

                                 деца:
            1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута -         К – 1

Палене на двигателя – на ръка или със стартер

2. ИЗЛИТАНЕ -                                                   К – 2

Ролиране,набор на височина и изравняване  на 1.5метра

над точката на началото на ролирането.
3. ДВА  ХОР.КРЪГА -                                            К – 2

Височина на полета – 1.5метра      +/- 30см.

Завършват в края на третия кръг, точно над точката на началото на ролирането.
4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. -                                 К - 1
5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. -                                 К - 2
6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. -                                 К – 3

/4,5, 6  изпълняват се последователно/

Два разделителни кръга на височина между 1 и 3м.
7. РАНВЕРСМАН                -                                 К – 8

Изпълнява се с  две вертикални изкачвания, от които първото завършва с минаване в гръбен полет( 1/2 кръг), а след второто преминава  в хор. полет.

Два разделителни кръга на височина между 1 и 3м.
8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ -                                   К - 2
9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ -                                   К – 3

най-висока точка  - 45 градуса на кордите.

/8,9 -изпълняват се последователно /

Два разделителни кръга на височина между 1 и 3м.

10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга -                            К –  2

Височина на полета – 1.5метра          +/- 30см.

Два разделителни кръга на височина между 1 и 3м.

            11.ОБРАТЕН ЛУПИНГ               -                              К - 2
            12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ              -                               К – 3

   най-висока точка  - 45 градуса на кордите.

                 /11,12  изпълняват се последователно/

            13. ПРИЗЕМЯВАНЕ                   -                                К – 2

            От височина 1.5метра „ +/- 30см.”,спрял мотор, плавно планиране  1 кръг, ролирането не трябва да надвишава 1 кръг.


               Подробно описание по изпълнение на фигурите, може да намерите в правилника F2B  на  сайта на БФА.                
                 Време за изпълнение на комплекса – 3.30  минути.



2.6. Радиоуправляем планер - F5J-J, 

Правилата за състезанието - съгласно наредбата на БФА.

2.7. Радиоуправляем акробатичен модел.

Максимална разпереност на крилата – до 1200мм. Електрически двигател. Максимално полетно тегло - 1 кг. Излитане и кацане не се оценяват (може да стане и от ръка). Брой на стартовете - 2.

Изпълнява се комплекса :  клас „Народен” по правилника на БФА

Правилата за състезанието - съгласно правилника на БФА.



ІІ. Възрастова група - ученици, родени до 01.01.2003 г. (от 9 до 12 клас).

1. Класове модели:

1.1. Безмоторен планерен авиомодел  - F1A;

1.2. Гуменомоторен авиомодел - F1B;

1.3. Таймерен авиомодел 1 куб. см. – F1P

1 .4 Скоростен авиомодел  „ Тренкорд „ - до  2,5 куб. см.;

1.5 Акробатичен  авиомодел  - F2B

1.6. Авиомодели за Въздушен бой  -    F2D

1.7. Радиоуправляем планер - F5J-J  

1.8. Радиоуправляем акробатичен модел;

2. Техническа характеристика на моделите:

2.1. Безмоторен авиомодел - Планер F1А

Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм. Минимално тегло - 410 гр. Макс. дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг-50 м. Брой стартове – 7.

Правилата за състезанието - съгласно правилника на БФА.

2.2. Гуменомоторен авиомодел - F1B

Площ на крилата (носеща площ) - 17 - 19 кв. дм. Минимално тегло без двигателя - 200 гр. Максимално тегло на смазан двигател - 30 гр. Брой стартове - 5

Правилата за състезанието - съгласно правилника на БФА.

2.3. Таймерен авиомодел   -  1 куб. см. – F1P

Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. Максимална проектна разпереност на крилото – 1.5 метра.  Максимален работен обем на двигател(и) – 1 куб.см.  Минимално общо тегло на модела – 250 гр. Максимална продължителност работа на двигателя, след освобождаване на модела – 07сек.Не се разрешава удължаване  на изпуск. отвори на двигателя. Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането. Не се допуска механично спиране на двигателя.  Горивото не се регламентира. Брой стартове-5

Правилата за състезанието – съгласно правилника  на БФА.

2.4 Скоростен  авиомодел  „Тренкорд „  -  до2,5 куб. см.

 Максимален работен обем на двигателя -до 2,5 куб. см.– без рез. тръба. Минимална обща проектна площ  - за 1.5 куб. см. - 3 кв. дм. Максимална обща проектна площ – за 1.5 куб.см. – 3.6 кв.дм. Минимална обща проектна площ  -  за 2,5 куб. см  - 5 кв. дм ), Максимална обща проектна площ – за 2.5 куб.см   - 6 кв.дм. Максимално натоварване - 100 гр. на кв. дм. площ.

Неподвижно закрепен колесник за излитане.

Дължина на кордите за управление-11,40м.за 1,5куб.см. и 15,92 м за двигатели 2,5 куб. см. Минимален диаметър на кордите  0,3 мм за двигатели 1,5 куб. см и 0,4 мм за 2.5куб.см. База за скоростта - за 1.5куб.см.–14 обиколки, за 2.5куб.см.-10 обиколки. Тест контрол на опън-за 1.5куб.см.–12кг.; за 2.5 куб.см.-15 кг. Теста се прави 3 / три / пъти с плавно натоварване до определените килограми. Дръжка за управление с примка за ръката. Подлежи на същия контрол. Неподвижно закрепен колесник за излитане. Забранено е стартирането от ръка. Брой стартове – 3 (три).

Правилата за състезанието – съгласно правилника на БФА.

2.5. Акробатичен  авиомодел  -  F2B

Правилата за състезанието - съгласно правилника на ФАИ

2.6. Авиомодели за Въздушен бой  -  F2D

Правилата за състезанието –  съгласно правилника на ФАИ

Задължително  един от механиците  е юноша.

2.7.Радиоуправляем планер- F5J-J /

Правилата за състезанието - съгласно наредбата на БФА.

2.8. Радиоуправляем акробатичен модел.

Максимална разпереност на крилата – до 1200мм. Електрически двигател. Максимално полетно тегло - 1 кг. Излитане и кацане не се оценяват (може да стане и от ръка). Брой на стартовете - 2.

Изпълнява се комплекса :  клас „Народен” по правилника на БФА

Правилата за състезанието - съгласно правилника на БФА.



ІІІ. Мерки за безопасност:

За предотвратяване на нещастни случаи при състезания с кордови модели се вземат следните мерки:

1. Състезанията се провеждат само в заградени с мрежи площадки, осигуряващи безопасността на състезатели и зрители.

2. При стартиране на кордов модел всички състезатели, незаети в старта, напускат стартовата площадка.



РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ



І. Първа възрастова група - деца, родени след 01.01.2003 г. (до 8 клас).

1.   Класове модели:

1.1. ракетен модел за продължителност с парашут S3A - 2,5 Н.с.;

1.2. ракетен модел за продължителност със стример S6A2.5 Н.с.;

1.3. клас „ШОУ”  - 10 Н.с.

2. Технически изисквания:

2.1. Минимален диаметър на корпуса (тялото), считано за мин. 50 % от дължината на модела – 40 мм (освен S7)
2.2. Минимална дължина на модела – 500 мм. (освен S7)
2.3. Регистрират се 2 (два) модела за три старта.
2.4. Фабрични двигатели, имащи съответната маркировка за мощността си.
Съдийската комисия проверява и контролира мощността на двигателите. Не се допуска поставянето на допълнителен заряд на двигателите
2.5. Парашутите трябва да имат поне 3 (три) свързващи конеца.
2.6. Стримерната лента да бъде с размери минимално 1:10 (ширина към дължина).
2.7. Стримерите
могат да имат към по-късата си страна летвичка с максимално сечение 2х2 мм.
2.8. Стримерът се закрепя с два конеца в краищата на летвичката и с общ конец към ракетата.
2.9. Освен с електрическо запалване може да се стартира и с бикфордов фитил.

2.10. Състезателите сами поставят модела на стартовата установка и извършват стартирането. Ръководителят само следи и проверява правилността на действията.

2.11. Клас „ШОУ”

Няма ограничения за конструкция и двигател - (2.5; 5 или 10 Н.с.). Задължително условие е модела да е безопасен за състезатели, публика и околна среда.

Оценка:

1. Оценка за полет и парашутиране - 1 до 10 точки

2. Оценка на допълнителни ефекти - 1 до 10 точки

3. Оценка на качество на изработка и външен вид - 1 до 10 точки

Оценява се от съдийска комисия в състав: Гл. съдия и водачите на отбори.



ІІ. Втора възрастова група - ученици, родени до 01.01.2003 г. (от 9 до 12 клас).

1. Класове модели:

1.1. Ракетен модел за продължителност с парашут S3А – 2,5 Н.с.
1.
2. Ракетен модел за продължителност със стример S6А - 2,5 Н.с
1.
3. Ракетен модел Копие на истинска ракета S7 – 10 Н.с.

1.4. Ракетопланер S4А – 2,5 Н.с.

1.5. Ракетен модел за продължителност с ротор S9А – 2,5 Н.с.


2. Технически изисквания за моделите и двигателите.
2.1. Минимален диаметър на корпуса (тялото), считано за мин. 50 % от дължината на модела – 40 мм (освен S7)
2.2. Минимална дължина на модела – 500 мм. (освен S7)

2.3. Регистрират се 2 (два) модела за три старта.

2.4. Фабрични двигатели, имащи съответната маркировка за мощността си.
2.5. Не се допуска поставянето на допълнителен заряд на двигателите.
2.6. Парашутите трябва да имат поне 3 (три) свързващи конеца.
2.7. Стримерната лента да бъде с размери минимално 1:10 (ширина към дължина).
2.8. Стримерите трябва да имат към по-късата си страна летвичка с максимално сечение 2х2 мм.
2.9. Стримерът се закрепя с два конеца в краищата на летвичката и с общ конец към ракетата.
2.10. Ракетопланерите не трябва да използват подемна сила на крилата при старта си.
2.11. Освен с електрическо запалване може да се стартира и с бикфордов фитил

2.12. Състезателите сами поставят модела на стартовата установка и извършват стартирането. Ръководителят само следи и проверява правилността на действията.