събота, 28 юни 2008 г.

Впечатляващи резултати.

Браво на Денислав,че се е справил така добре с изпитите.Е,никога не е страдал от излишно зубрене и затова петицата си му е направо отлична оценка.Да се надяваме,че и другата жертва на образователните амбиции - Мартин - ще е смаял себе си и родителите си с много добри постижения.
Успех и на двамата в класациите !

петък, 27 юни 2008 г.

Съобщения

Не е хубаво един блог да се превръща в пощенска кутия,но понякога се налага.Учебната година свърши,моето търпение - също.
Вероятността да имате занятия през почивните дни/ към този час !!!/ е нулева.Поради спецификата на ангажиментите ми ще ви е трудно да се свързате понякога на мобилния ми
телефон.

четвъртък, 22 май 2008 г.

Акробатични волности

Тези акробатични волности са на Димо Желев от бургаския тим"Ламята Спаска".Като го гледа човек как кара - почва да се чуди къде са му оставили салатката с ракийката.Жалко само,че видеото е с такова лошо качество...Дано поне времето към 7 и 8 юни в Приморско да е хубаво и приятно за снимане.Че то инак таблото " Наша гордост " пак ще си остане тъжно и самотно.
Тогава ще бъде лютата битка на кордоваците за купа"Асен Йорданов", кръг от Световната купа за кордови авиомодели.Ако всичко бъде наред - ще могат да се видят големите имена от България и чужбина на скоростните,акробатичните,въздушен бой и тим рейсинг/отборно надбягване/.

Старт

А ето и как се пуска този модел...

вторник, 20 май 2008 г.

Коментарите в блога

Може да звучи смешно и неясно,но почти бях изоставил двата си блога за моделизми.Едва днес прочетох коментара на Димитър Вълканов и искам лично да му се извиня.Това са ми учебни блогове и в тях помествам "лекциите" си и някои материали,с които не искам да пълня моделарските сайтове.Вече имаме три състезания зад гърба си и има доста материал.Освен за моите момчета,ще публикувам и няколко материала за хора като Димитър Вълканов,които живеят извън България в момента,но са си моделари и навярно такива ще си останат,т.е. с тази приятна болест.

Подготовка на гуменяк

Гуменият двигател,който за този клас трябва да тежи 10 грама,се навива по този начин.Съжалявам много ,че не мога да посоча името на треньора,но се надявам,че няма да ми се сърдят от град Левски.При навиването на гумени двигатели за конструктори е желателно да има и предпазна шайба.Разправят,че ако тя липсва,удоволствието при скъсан двигател било твърде голямо...

сряда, 23 април 2008 г.

Състезанията в Ловеч

За да няма чели-недочели - ето как изглеждат новите правила за Ловеч тази година...


НАРЕДБАза провеждане на състезания по авиомоделизъм за деца и юноши през 2008 година.1. Класове.Класовете за деца до 14 години са следните:1. Планер HLG 2. Планер F1H 3. Гуменомоторен модел P-30 4. Тренкорд 1,5 куб.см. 5. Кордов акробатичен модел 6. RC планер F3J-R 7. RC акробатичен модел. Класове за юноши до 18 години.1. F1A – планер2. F1B – гуменяк3. F1P – таймерен модел 1 куб.см4. Кордов акробатичен модел5. F2D - Комбат6. F3J-R - RC планер.7. RC акробатичен модел8. F5B - RC електро планер. Другите класове за юноши ще се уточняват непосредствено преди състезанията, като възможни класове се определят:F1C, F1G, F1H, F1J, F2A, F2B, F2D, F3K….в този клас.Индивидуалните участници не се отчитат в това класиране.Всеки отбор (клуб) има право и на индивидуални участници, класирането на които не влияе на отборното класиране. Броят на тези участници не трябва да бъде повече от (2) двама във всеки клас.
Класове за деца до 14 години.
Планер F1H (планер 18 кв.дм)
Основни параметри:Максимална площ на крилата до 18 кв.дм.Минимално тегло на модела - 220 грама.Максимална дължина на канапа при опън 2 кг – 50 м.Брой стартове - 5.Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
Клас ПЛАНЕР HLG (Hand Launched Gliders)
Основни параметри:Разпереност на крилата до 500 мм.Максимална площ на крилата до 6 кв.дм.Брой стартове - 5.Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди.Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
Клас P-30 (Пе-30) модел с гумен двигател.
Основни параметри:Максимална разпереност на крилата - 760 мм. (30 инча)Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама.Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама.Перката трябва да е фабрична, пластмасова без подобрения.Диаметъра на перката е в диапазона 230-250 мм.Стартирането става от земята.Брой на стартовете - 5.Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см.Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см.(за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.)Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ.Неподвижно закрепен колесник за излитане.Дължина на кордите за управление – 11,40 метра.Дръжка за управление със примка за ръката.Забранено е стартирането от ръка и от количка.Брой стартове – 3 (три)Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
Акробатичен кордов авиомодел.
Двигател до 3,5 куб.см.Максимално натоварване - 100 гр/кв.дм.СПИСЪК НА ФИГУРИТЕ В клас АКРОБАТИЧНИ за деца.1. СТАРТИРАНЕ - излитане до 1 минута - К - 1. 2. ИЗЛИТАНЕ - К - 2. 3.ТРИ ХОР.КРЪГА - К - 2. 4. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 1. 5. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 2. 6. КРЪГ С НАКЛОН 45 гр. - К - 3. 7. РАВЕРСМАН - К - 8. 8. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 2. 9. НОРМАЛЕН ЛУПИНГ - К - 3. 10. ГРЪБЕН ПОЛЕТ - 2 кръга - К - 2. 11. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 2. 12. ОБРАТЕН ЛУПИНГ - К - 3. 13. КАЦАНЕ - К - 2. ВРЕМЕ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА КОМПЛЕКСА -- 3 МИНУТИ.КАЦАНЕ СЛЕД 3 МИНУТИ.... НЕ СЕ ОЦЕНЯВА.
RC Планер F3J-R (ластик)
Максимално полетно тегло – 2 кг.Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
Акробатичен RC модел.
(депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.Електрически двигател Максимално полетно тегло – 1 кг.Комплекс1. Полет по права2. фигура Л4. 3 лупинга4. шапка5. полет по права по гръб6. Осморка с полутоно7. Тоно8. Раверсманизлитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА
.Класове за юноши до 18 години.
Планер F1А Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм.Минимално тегло - 410 гр.Максимална дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг - 50 мБрой стартове - 7Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.Гуменяк F1B.Площ на крилата (носеща площ) – 17 – 19 кв.дм.Минимално тегло без двигателя – 200 гр.Максимално тегло на смазан двигател – 30 гр.Брой стартове - 7Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.Таймерен модел F1P. Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. !!!Работен обем на двигателя с вътвешно горене – 1 куб.см.Минимално тегло на модела – 250 гр.Максимално време за работа на двигателя, след хвърлянето на модела – 10 с.Не се допуска удължаване на изходната част на двигателя.Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането.Не се допуска механично спиране на двигателя.Горивото на се регламентира.Брой стартове - 7Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.Акробатичен кордов авиомодел.Остават като миналата година.RC Планер F3J-R (ластик)Максимално полетно тегло – 2 кг.Максимална дължина на стартовия канап – 150 м.Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м.Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм.Минимален радиус на носа на модела – 5 мм.Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)Максимална разпереност на крилата - 1050 мм.Електрически двигател Максимално полетно тегло – 1 кг.Комплекс1. Полет по права2. фигура Л4. 3 лупинга4. шапка5. полет по права по гръб6. Осморка с полутоно7. Тоно8. Раверсман . Излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
________

понеделник, 31 март 2008 г.

Купа "З.м.с. Георги Маринов"

Състезание ще има на 19-20 Април - както беше обявено първоначално !Ето и програмата :Програма на състезание по авиомоделизъм „з.м.с. Георги Маринов” – Бургас :19 април 2008г.9:30 – техническа конференция10:00 – откриване10:30 – първи старт F2b11:30 – първи старт клас „Народен”12:30 – квалификации F2d14:00 – втори старт F2b14:30 – втори старт клас „Народен”16:00 – трети старт клас „Народен”18:00 – настаняване мотел „Крайморие”20:00 – награждаване F2b и клас „Народен”и тържествена вечеря20 април 2008г.10:30 – финал F2d11:00 – награждаване F2d и демонстрационни полети12:00 – закриване Моля ползващите нощувка да направят предварителна резервация, цена 15-20лв. Осигурена е нощувка и в петък (18ти).Цената на банкета е около 20лв." Моделен клуб " - Бургас КАНИ ВСИЧКИ МОДЕЛИСТИ на състезанието !
__________________

сряда, 27 февруари 2008 г.

ПОДГОТОВКА 23.02.08

Като гледа човек този видеоматериал,може да остане с погрешното впечатление,че кипи трескава работа. Де да беше така! Добре поне,че устремно бяха изядени на Стефан бомбоните.

понеделник, 25 февруари 2008 г.

Пролетна оран

Зимата си тръгна...И започна една пролетна оран...Добре поне,че бъдещите шампиони отсрамиха батковците.
Ако не друго - то със сигурност полските мишки се скриха вдън земя от Ламята Спаска

сряда, 20 февруари 2008 г.

Ловеч-2008 -Ракетомоделизъм

Обърнете внимание на новостите!!!
РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ
1. Първа възрастова група - деца, родени след 01.01.1993 г. (до 8 клас).
Класове модели:
а/ ракетен модел за продължителност с парашут - 2,5 Н.с.;
б/ ракетен модел за продължителност с лента /стример / - 5 Н.с.;
в/ ракетен модел рогало – 5 Н. с.
2. Втора възрастова група – ученици, родени до 01.01.1993 г. (от 9 до 12 клас).
Класове модели:
а/ ракетен модел за продължителност с парашут - 2,5 Н.с.;
б/ ракетен модел за продължителност с лента /стример / - 5 Н.с.;
в/ ракетен модел рогало – 10 Н. с.
г/ клас ШОУ – нов експериментален клас.
3. Техническа характеристика на моделите:
1. Състезанията се провеждат с ракетомоделни двигатели, производство на завод “Септемврийска слава” , гр. Костенец - с диаметър 17,5 мм.
2. Стримерната лента да бъде с размери минимално 1:10.
3. Дължината и диаметъра на ракетните модели са по преценка на ръководителя.
4. Освен с електрическо запалване може да се стартира и с бигфордов фитил.
5. Клас ШОУ – нов експериментален клас
Няма ограничения за конструкция и двигател - (2.5; 5 или 10 Н.с.). Задължително условие е модела да е безопасен за състезатели, публика и околна среда.
Оценка:
1. Оценка за полет и парашутиране. - 1 до 10 точки
2. Оценка на допълнителни ефекти. - 1 до 10 точки
3. Оценка на качество на изработка и външен вид. - 1 до 10 точки
Оценява се от съдийска комисия в състав: Гл. съдия и водачите на отбори.
Участва в отборното класиране.
Съдийската комисия проверява и контролира мощността на двигателите по време на старт

Ловеч 2008

Това е Наредбата на МОН

РАЗДЕЛ 2.
НАЦИОНАЛНИ УЧЕНИЧЕСКИ СЪСТЕЗАНИЯ ПО АВИОМОДЕЛИЗЪМ,
АВТОМОДЕЛИЗЪМ, КОРАБОМОДЕЛИЗЪМ И РАКЕТОМОДЕЛИЗЪМ

16-18 май 2008г.

1. ЦЕЛИ:
1.1. Да се стимулира развитието на научно-техническата мисъл и умения на децата и учениците чрез занимания по моделни спортове и да се направят техните постижения обществено достояние.
1.2. Да се подобрят условията за сътрудничество между клубовете на моделистите и формите за извънкласна и извънучилищна дейност по моделизми, ръководителите и съдиите от цялата страна.
1.3. Организиране и провеждане на състезания и турнири по: авиомоделизъм, автомоделизъм, корабомоделизъм и ракетомоделизъм.
2. ПРАВО НА УЧАСТИЕ:
2.1. В състезанията имат право на участие ученици от училища и извънучилищни педагогически учреждения (ИПУ), както и ученици-състезатели от моделните клубове.
2.2. Право на участие имат всички, които отговарят на изискванията по настоящите Правила.
2.3. Ученици, родени след 01.01.1993 г. (до 14 години, навършени в годината на състезанието) се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила;
2.4. Ученици, родени преди 01.01.1993 г. се състезават по класове, модели и условия, изложени в настоящите Правила и съгласно Правилниците и Наредбите на Българските федерации по моделни спортове.
3. ДОКУМЕНТИ:
3.1. Списък на отборите и индивидуалните състезатели, съдържащ: трите имена, дата и година на раждане на участника, училище и/или ИПУ и/или моделен клуб, населено място;
3.2. Лична карта на участниците, навършили 14 години;
3.3. Лична ученическа карта;
3.4. Документ за пред състезателен медицински преглед с вписани: дата и място на прегледа; името и печата на лекаря, извършил прегледа;
3.5. Проверката на документите и техническата конференция се извършват от главния съдия със съдействието на организаторите преди състезанията. При непълни документи Главният съдия може да разреши на ръководителя на отбора или на състезателя тяхното набавяне до започване на състезанията.
3.6. При представяне на документите водачите на отбори регистрират състезателите за отборното класиране (по един състезател в клас). Регистрираният състезател има право да участва за отборно класиране само в един състезателен клас.
Останалите състезатели се регистрират за индивидуално участие. Всеки отбор /клуб/ може да регистрира за индивидуално участие не повече от 2 /двама/ състезателя във всеки клас.
3.6.1. В състезанията по авиомоделизъм в двете възрастови групи, един състезател има право да участва в отборното класиране в не повече от 2 (два) състезателни класа.
3.7. Отбори или състезатели, закъснели за регистрация, могат да бъдат допуснати за отборно участие най-късно до приключване на техническата конференция и за индивидуално - не по-късно от 1 (един) час преди началото на стартовете;
3.8. При установени нарушения на изискванията по този раздел, състезателят не се допуска до участие.
4. ЕТАПИ НА ПРОВЕЖДАНЕ:
4. 1. Квалификации:
а) Авиомоделизъм и ракетомоделизъм – м.април 2008 г.;
б) Автомоделизъм и корабомоделизъм – м. май 2008 г.
4. 2. Финали:
а) Авиомоделизъм и ракетомоделизъм - м. май 2008 г.;
б) Автомоделизъм и корабомоделизъм – м. юни 2008 г.
5. ОРГАНИЗАЦИЯ И РЪКОВОДСТВО:
5.1. Ръководството, координацията и контролът на състезанията се осъществяват от Министерството на образованието и науката (МОН) и Държавната агенция за младежта и спорта (ДАМС).
5.2. Организаторите на състезанията осигуряват условия за сигурността и безопасността на участниците.
5.3. Домакините и организаторите на всяко състезание осигуряват условия за материално-техническото, медицинското и битовото обезпечаване и организират осигуряване на резервации за нощувка на участниците, съгласно писмена заявка по раздел 6.
5.4. Преди откриването на състезанието се провежда техническа конференция с водачите на отборите и съдийските комисии, на която се обявяват резултатите от проверката на документите на отборите и състезателите, графика и програмата.
5.5. Организатори за провеждане на междинните етапи на състезанията са БФ по моделни спортове, моделните клубове и ИПУ в общините.
5.6. Организатори за провеждане на финалните етапи са НДД, Фондация “Еврика”, БФ по моделни спортове, моделните клубове и ИПУ в общината-домакин.
5.7. Контестации по спортно-технически въпроси се подават в писмена форма до Главния съдия не по-късно от 15 минути след приключването на последния старт в съответния клас, като се заплаща такса в размер на 20 (двадесет) лв. При уважаване на контестацията, таксата се връща, в противен случай остава в сметката на организаторите.
6. ЗАЯВКИ ЗА УЧАСТИЕ:
6.1. Писмени заявки за участие във финалните състезания се изпращат в НДД и в общината-домакин най-малко 1 (един ) месец преди провеждането им;
6.2. Заявката съдържа: брой състезатели по класове; кварцове; брой водачи; пол; общ брой участници; желание за резервация за нощувка.
7. КЛАСИРАНЕ И НАГРАДИ:
7.1. Съдийските комисии ръководят непосредствено състезанията, осъществявайки точното спазване на състезателните правилници и настоящите Правила, определят резултатите и извършват класирането на състезателите и отборите.
7.2. Класиралите се на І, ІІ и ІІІ място състезатели получават медали и дипломи.
7.3. Класиралите се на І, ІІ и ІІІ място отбори получават купи и дипломи.
7.4. Отборното класиране се извършва въз основа на наказателните точки, равни на заетото място във всяка категория, само от състезателите, регистрирани за отборно класиране. На първо място се класира отборът с най-малко наказателни точки.
7.4.1. За отборно класиране на участниците в състезанията по авиомоделизъм в двете възрастови групи се вземат резултатите от 7-те класа.
7.4.2. За отборното класиране на участниците в състезанията по автомоделизъм във възрастова група до 8-ми клас се вземат резултатите от 4 - те класа.
7.4.3. За отборното класиране на участниците в състезанията по корабомоделизъм във възрастова група до 8-ми клас се вземат резултатите от 4 класа ( Е/ЕК,ЕН/; F2; F3; ECO-start).
7.4.4. За отборното класиране на участниците в състезанията по корабомоделизъм във възрастова група от 9 до 12-ти клас се вземат резултатите от 3 класа (F2А; F3Е; F3V; ECO- start; ECO- standard ).
7.4.5. За отборното класиране на участниците в състезанията по ракетомоделизъм се вземат резултатите от 3 -те класа в І възрастова група; клас рогало – 10 н. с. и клас „ШОУ” от ІІ възрастова група ( общо 5 класа).
7.5. Допуска се участие с непълни отбори, като за всеки клас, в който няма заявен състезател,
отборът получава допълнително наказателни точки, чийто брой е равен на броя на регистрираните отбори.
7.6. При равен брой точки, предимство при класирането има отборът с повече призови места.
8. ФИНАНСОВИ УСЛОВИЯ:
8.1. Съдийските и организационните разходи се поемат от съответните спортни федерации при съдействието на МОН и ДАМС, командировъчните разходи за съдии и организатори се разпределят между МОН, НДД, фондация “Еврика”, съответните спортни федерации и домакините на състезанията.
8.2. Разходите за материално-техническото и медицинското обезпечаване се поемат от организаторите.
8.3. Организаторите осигуряват транспортно обслужване на участниците за времето на провеждане на състезанията (до полигоните).
8.4. Наградният фонд се осигурява от МОН, организаторите, домакините и спонсори.
8.5. Командировъчните разходи (транспорт, храна и нощувка) са за сметка на училища, извънучилищни педагогически учреждения (ИПУ – ЦУТНТ, ЦРД, ОДК, ДК), общини, клубове, спонсори, участници освен в случаите, когато съорганизаторите осигуряват частично или пълно финансиране за храна и нощувка.
8.6. Финансовите разходи за спортно-състезателната дейност за учебната 2007/2008 г. се извършват съгласно финансов план.

9. ИЗИСКВАНИЯ ПО ОТДЕЛНИТЕ СПОРТОВЕ:
АВИОМОДЕЛИЗЪМ
І. Възрастова група - деца, родени след 01.01.1993 г. (до 8 клас)
1. Класове модели:
а/ безмоторен авиомодел – Планер - F1H;
б/ безмоторен авиомодел – Планер - HLG;
в/ кордов авиомодел - тренкорд 1,5 куб. см.;
г/ гуменомоторен модел авиомодел - Р-30;
д/ радиоуправляем планер - F3J-R;
е/ кордов акробатичен авиомодел;
ж/ радиоуправляем акробатичен авиомодел;
2. Техническа характеристика на моделите:
а/ Безмоторен авиомодел – Планер - F1H (планер 18 кв.дм)
Основни параметри:
Максимална площ на крилата до 18 кв.дм. Минимално тегло на модела - 220 грама.
Максимална дължина на канапа при опън 2 кг – 50 м. Брой стартове - 5.Максимално полетно време за всеки старт - 120 секунди.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
б/ Безмоторен авиомодел – Планер - HLG (Hand Launched Gliders)
Основни параметри:
Разпереност на крилата до 500 мм. Максимална площ на крилата до 6 кв.дм. Брой стартове - 5. Максимално полетно време за всеки старт - 60 секунди. Стартирането става от ръка (скачането е разрешено).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
в/ Кордов авиомодел - Тренкорд 1,5 куб.см.
Максимален работен обем на двигателя – 1,5 куб.см. Минимална носеща площ на крилата – 2 кв.дм. за всеки 1 куб.см. (за двигатели 1,5 куб.см, площта е 3 кв.дм.) Максимално натоварване – 100 гр. на кв.дм. площ. Неподвижно закрепен колесник за излитане. Дължина на кордите за управление – 11,40 метра. Дръжка за управление със примка за ръката.
г/ Гуменомоторен авиомодел - Р-30.
Основни параметри:
Максимална разпереност на крилата - 760 мм. (30 инча)Минимално тегло на модела без двигателя - 40 грама. Максимално тегло на смазан двигател - 10 грама. Перката трябва да е фабрична, пластмасова без подобрения. Диаметъра на перката е в диапазона 230-250 мм. Стартирането става от земята. Брой на стартовете - 5.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
д/ Радиоуправляем планер - F3J-R (ластик);
Максимално полетно тегло – 1 кг. Максимална дължина на стартовия канап – 150 м. Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м. Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм. Минимален радиус на носа на модела – 5 мм. Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА. Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
е/ Кордов акробатичен авиомодел.
Максимално тегло – 1300 гр. Максимално натоварване на крилата – 100 гр/кв.дм. Максимална дължина на кордите – 17.00 метра. Двигател до 3,5 куб.см. Минимална дебелина на кордите – 0,3 мм за модели с двигател до 2,5 куб.см. и 0,4 мм за модели с двигател до 3,5 куб.см. Тялото на модела с поглед отстрани трябва да прилича на силуета на действителен самолет. Напречното сечение на тялото трябва да бъде правоъгълник с минимална дебелина 15 мм. Извършват се два полета при следната последователност и коефициент за трудност.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
ж/ Акробатичен RC модел. (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм. Електрически двигател Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс:
1. Полет по права
2. фигура Л
4. 3 лупинга
4. шапка
5. полет по права по гръб
6. Осморка с полутоно
7. Тоно
8. Раверсман
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

ІІ. Възрастова група - ученици, родени до 01.01.1993 г. (от 9 до 12 клас).
1. Класове модели:
а/ безмоторен авиомодел – планер - F1A;
б/ гуменомоторен авиомодел - F1B;
в/ таймерен авиомодел -1 куб.см. - F1P;
г/ акробатичен кордов авиомодел;
д/ радиоуправляем планер - F3J-R;
е/ радиоуправляем електро-планер - клас F5Bul;
ж/ радиоуправляем акробатичен модел;
2. Техническа характеристика на моделите:
а/ Безмоторен авиомодел - Планер F1А
Площ на крилата (носеща площ) - 32 - 34 кв. дм. Минимално тегло - 410 гр. Максимална дължина на кордата за теглене, натоварена с 5 кг - 50 м Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
б/ Гуменомоторен авиомодел - F1B
Площ на крилата (носеща площ) – 17 – 19 кв.дм. Минимално тегло без двигателя – 200 гр. Максимално тегло на смазан двигател – 30 гр. Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
в/ Таймерен авиомодел - F1P
Минимална носеща площ на крилата – 26 кв.дм. Работен обем на двигателя с вътвешно горене – 1 куб.см. Минимално тегло на модела – 250 гр. Максимално време за работа на двигателя, след хвърлянето на модела – 7 сек. Не се допуска удължаване на изходната част на двигателя. Допуска се само едно преместване (огъване) на крилото и опашката, освен парашутирането. Не се допуска механично спиране на двигателя. Горивото на се регламентира. Брой стартове - 7
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
г/ Акробатичен кордов авиомодел.
Максимално тегло – 1300 гр. Максимално натоварване на крилата – 100 гр/кв.дм. Максимална дължина на кордите – 17.00 метра. Двигател до 3,5 куб.см. Минимална дебелина на кордите – 0,3 мм за модели с двигател до 2,5 куб.см. и 0,4 мм за модели с двигател до 3,5 куб.см. Тялото на модела с поглед отстрани трябва да прилича на силуета на действителен самолет. Напречното сечение на тялото трябва да бъде правоъгълник с минимална дебелина 15 мм. Извършват се два полета при следната последователност и коефициент за трудност.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
д/ Радиоуправляем планер - F3J-R (ластик);
Максимално полетно тегло – 1 кг. Максимална дължина на стартовия канап – 150 м. Максимална дължина на стартовия ластик – 50 м. Минимална площ на флагчето на канапа – 4 кв.дм. Минимален радиус на носа на модела – 5 мм. Забранено е стартирането от ръка и от количка.
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.
е/ Радиоуправляем електро-планер - клас F5Bul
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА
ж/ радиоуправляем акробатичен модел: (депронки, ребронки и др. летящи обекти с формата на самолет)
Максимална разпереност на крилата - 1050 мм. Електрически двигател. Максимално полетно тегло – 1 кг.
Комплекс
1. Полет по права
2. фигура Л
4. 3 лупинга
4. шапка
5. полет по права по гръб
6. Осморка с полутоно
7. Тоно
8. Раверсман
излитане и кацане не се оценяват (може да стане от ръка).
Правилата за състезанието – съгласно наредбата на БФА.

ІІІ. Мерки за безопасност:
За предотвратяване на нещастни случаи при състезания с кордови модели се вземат следните мерки:
1. Състезанията се провеждат само в заградени с мрежи площадки, осигуряващи безопасността на състезатели и зрители.
2. При стартиране на кордов модел всички състезатели, незаети в старта, напускат стартовата площадка.
3. При стартиране на модели за “Въздушен бой” се осигурява разстояние от външния кръг до публиката най-малко 50 м.

четвъртък, 7 февруари 2008 г.

Новостите

В последно време започва да става доста интересно на ракетомоделния фронт.Няма качествени двигатели,старите са кът и всеки си ги кътка само за състезания ,но не и за тренировки,федерация няма,пари няма,активно работещи детски отбори няма,а ето че вече успях да прочета два правилника за националното в Ловеч тази година.Както се казва в такива случаи - "То беше нямане,нямане,а сега какво имане!!!"
В първия правилник,поместен в информационния бюлетин на Българската федерация по корабомоделизъм,може да се прочете,че състезанията ще бъдат провеждани със старите двигатели на "Септемврийска слава",с размери на моделите по избор и усмотрение на ръководителите,ще има рогало и нов клас "шоу" за средношколците.
Вальо Савов пък пусна ново съобщение,което прави на пух и прах горния правилник.Според него ракетото ще бъде още в петък,определян обикновено за ден на пристигането,регистрацията и т.н.Моделите - според новия Правилник на ФАИ,т.е. ф40 на моделите и дължина 500,като класовете са С3,С4,С6рС7 и С9.

вторник, 9 октомври 2007 г.

Новостите

По желание на Вальо Савов част от състезанието се проведе по новите правила на ФАИ.Моделите в класовете С3 /парашут/ и С6 /стример/ трябваше да отговарят на следните параметри:50 см минимум дължина на модела и диаметър /поне на 50% от общата дължина/ - 40 мм.Бяха пуснати три основни конструкции.Първата - на отбора на Каспичан - тяло от стъклен плат,преход от ф40 до ф10,двигатели украинско производство,конусите - източени от термопластична пластмаса,прецизно изработени ,без пола,а влизащи в самото тяло.Излишно е да споменавам,че летяха много добре.Даже идеално,почти мечта за всеки конструктор,който се явява или подготвя за световно.Втората конструкция беше на домакините - тяло по цялата дължина ф40 от хартия,а в дъното - преход за украинските двигатели.Третата конструкция - нашата,която по форма прилича на каспичанската ,но всичко е изработено от господа състезателчетата.Собственоръчно при това.Двигателите - старата "Септемврийска слава",произведени много преди да ми се родят и най-големите сладури от ученическия клуб.С едно - две изключения - летяха добре за параметрите си ,т.е. моделите катериха почти два пъти по-ниско от каспичанските.Първите два отбора летяха с парашутарско фолио,нашите - от бояджийско фолио.Е,нямаше го старото куче Вълкана, че да им сложи очички,но пак се виждаха...

Състезанието в Горна Оряховица

На 6 и 7 октомври в гр.Горна Оряховица се проведе националното състезание по авио- и ракетомоделизъм,организирано от Българската федерация по авиомоделизъм и спортен клуб "Моделист"- Горна Оряховица.Вече са поместени резултатите в моделарските сайтове,но все още липсват коментари за това почти последно за годината състезание за деца и юниори/ боже,какви чуждици !!!/.А има какво да се коментира... Вероятно трябва да започна и с онова,което не е много за коментар.Като например старата "осовска" болест да се явяват дечица,които не само че не са правили нищо по моделите,но и даже не пипват нищо по моделите по време на стартовете.Че даже не си ги и носят до стартовата установка.Е,считам ,че това е вече прекалено и не е нито етично, нито полезно за новоизкопаните шампиони.Очевидно този болен въпроси си има своите обяснения,но защо тогава се мъдри голямата табела "детско състезание" ?На първо време ще оставя този болезнен за моите деца въпрос без продължение на коментара,но това не означава,че някой ме е лишил временно от становище по въпроса.

неделя, 23 септември 2007 г.

сряда, 19 септември 2007 г.

Шестокласничка се обажда на мама

Шестокласничка се обажда на мама:
Мила мамо,
Не искам вече да ходя на училище!
Виж този видеоматериал!
Там искам да отида!

вторник, 18 септември 2007 г.

Това не е цялостен материал ,а само детайл.

Цветя,цветя